Nicolae Noica: ”În 1910 trenul de la București la Constanța făcea trei ore”

Nicolae Noica, fostul ministru al Lucrărilor Publice şi director general al Bibliotecii Academiei Române, a prezentat o poveste frumoasă, triumfătoare, despre infrastructura de cale ferată din România, întrebându-se cu tristețe: ”De ce în trecut se putea și astăzi nu se poate?”.

Răspunsul la această întrebare reprezintă cheia înțelegerii prezentului, un prezent care pentru mulți români e fără speranțe și fără viitor.

”Problema căilor ferate este foarte interesantă. Inițial, transportul s-a făcut pe cale ferată, șoselele, autostrăzile apar în ultimele zeci de ani. Trebuie să ne amintim un lucru. Carol I între 1881 și 1914 a făcut 4.000 de kilometri în aproape 40 de ani de domnie adică 100 de kilometri de cale ferată pe an, în condițiile tehnice de atunci. Asta mi se pare extraordinar.”

Spunea foarte frumos într-o discuție Mugur Isărescu, ”Dacă s-a putut atunci de ce să nu se poată și în continuare?”.

”Niște ani în urmă, transportul la Constanța era făcut rapid, corect și-ți convenea. Condițiile erau corespunzătoare și erai protejat. Mai amintesc un lucru din istorie. Eu aveam un curs de istorie a construcțiilor și aduceam studenți la Biblioteca Națională în fondul colecțiilor Asezământul Brătianu (care din păcate astăzi este părăsit) pentru cercetare.

La un moment dat, unul dintre studenți găsește ceva și îmi zice: ”Studenții în anii 1900-1910 aveau certificate de călătorie gratis, dar nu asta e important. De la București al Constanța trenul făcea trei ore.”. Vorbim de 1910.  Și adaugă ”Acum de ce nu?”.

Ne punem aceste întrebări pentru că nu am mai întreținut și nici un am mai făcut alte linii și nu încercăm să dezvoltăm această rețea pe care am avut-o. Vedeți, nu ne facem că nu sunt bani. Lucrurile acestea sunt relative. Bani ar putea să se găsească, dar să-i folosim eficient pentru că în momentul în care nu fac reparațiile capitale pe o linie, pe un traseu la care viteza să fie normală, sigur că lumea va circula pe calea ferată mai mult decât pe șosea”. 

Drama consiliilor de administrație, oameni care nu sunt de specialitate

”Atunci vei câstiga și mai mult, dar probleme este, exact ce se spunea în vremea mea în 1997, nu avem nevoie de autostrăzi că nu avem circulație (detalii aici), dar autostrada atrage circulație. Și aici reparațiile dacă le făceam și le-aș face în mod corect și lucrurile ar putea să meargă spre bine.

Eu mă întreb mereu ”De ce nu suntem în stare să administrăm astfel de bunuri?. „ Pentru că, o spun cu mare regret și tristețe, în consiliile de administrație sunt puși oameni care nu sunt de specialitate. Sunt puși pe tot felul de criterii politice ca să le iasă un ban. Încă odată amintesc și fac referire la trecut.

Regele Carol I avea nevoie de niște bani la buget. A luat de la stat 10 domenii, le-a transformat în Domeniile Coroanei (nu le-a luat în proprietate, ci în administrare) și a pus administrator un mare jurist Ioan Kalinderu.

Eu am scris despre aceste domenii. În 30 de ani cât a fost el, în fiecare an aduceau un venit de 1 milion și jumătate de lei aur. Cum se putea atunci să se facă, iar astăzi să nu putem să facem?”.       

Interviul integral săvârșit de realizatorul TV Claudiu Lucaci poate fi vizionat aici:

Detalii găsiți aici – https://grupinfrastructura.ro/ și și pe pagina de facebook.

IMPORTANT! Preluarea textelor (integrală sau parțială) și/sau fotografiilor din acest articol se poate face numai cu acordul scris al autorului, fiind proprietate intelectuală. Acesta este un site cu caracter informativ. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor. Pentru preluare, contactați-ne pe mail.

Pe aceeasi tema

Back to top button