Epopeea alunecărilor de teren

Alunecare de teren pe Autostrada Sebeș – Turda Lotul 2 – Surpriză sau achiesarea la politica managerială de pe Lotul 1?

Conform: https://ziarulunirea.ro/aktor-se-angajeaza-sa-finalizeze-autostrada-a10-sebes-turda-lotul-2-pana-in-vara-ce-alte-proiecte-va-mai-realiza-698359/

,,Firma de construcții Aktor a anunţat marți ce angajamente și-a luat în faţa Guvernului României şi al Ministerului Transporturilor privind lucrările de infrastructură rutieră pe care le efectuează la Autostrada Sebeş – Turda şi lotul 3 al Centurii Bucureşti, dar proiecte feroviare.”

,,Antreprenorul Aktor se angajează să finalizeze autostrada A10 Sebeș – Turda, Lotul 2 până în VARĂ.” (n.a.: este adevărat faptul că nu s-a specificat și în care vara…în ce an.)

În realitate situația actuală în zona alunecarii de teren de pe Lotul 2 este următoarea: umplem astăzi ce am excavat ieri.

Deși se induce ideea unei viitoare colaborări riguroase, care nu va mai permite apariția ,,surprizelor“ Ministerul Transporturilor nu trebuie să uite 4 aspecte:

  1. Conform site-ului CNAIR : ,,Data de Începere a Lucrărilor: 02.12.2014”, iar termenul de execuție era de 22 de luni. Astăzi suntem în al 7-lea an de contract (!!!) și surprizele apar în continuare; 
  2. Atât timp cât pe Autostrada Sebeș-Turda, în perioada 2017-2021 au mai avut loc alunecări de teren, fenomenul de surpriză nu mai poate fi luat în considerare;
  3. Ca și în cazul celorlalte alunecării din perioada 2017-2021, avem aceleași explicații: ploile abundente, apa care se infiltrează… etc. Nici nu trebuie să fi inginer ca să realizezi că apa e o problema, ci este suficient să citești presa/ să te uiți la TV;
  4. A asigurat Antreprenorul scurgerea apelor din amplasament, având în vedere problemele pe care aceasta le aduce la nivelul lucrărilor executate? Dacă Antreprenorul a asigurat scurgerea apelor și a avut în vedere acest risc, efectuând lucrări de drenare a apelor, la costuri minimale, în viata proiectului, atunci SĂ ÎI MAI DĂM O ȘANSĂ! Dar oare a asigurat această drenare a apelor din zona șantierului? Raspunsul cel mai probabil este că nu.

În baza informatiilor din media online am putut constata o situație îngrijorătoare:

Dacă apa care se infiltrează in lucrarile executate este un risc major, de ce repetăm istoria de pe Sebes Turda Lotul 1 și nu o evacuam?

Prezentăm foto de la nivelul sursei precizate anterior:

Sursa foto: ziarulunirea.ro

Observăm că, în zona cea mai afectată de alunecare, există multă apă în amplasamentul șantierului. Se pare că evacuarea apelor, totuși, nu a fost realizată corespunzător.

Ce am excavat Ieri umplem la loc Astăzi!

alunecari de teren Sebes Turda

Sursa foto: ziarulunirea.ro

Pentru că presiunea exercitată de alunecare este foarte mare, lucrările de consolidare au suferit roto-translații importante, intrând astfel și în zona amprizei autostrăzii. Pentru a se EVITA distrugerea lucrărilor de consolidare și pentru a aduce un plus de rezistență pasivă, care să echilibreze forțele active și din disperare de cauză, antreprenorul a realizat umpluturi consistente în ampriza autostrăzii.

Se vor termina lucrările de execuție ale Autostrăzii Sebeș-Turda până la vară?. Probabil că nu, să sperăm că da.

Problema cu aceste umpluturi este următoarea:

  1. Se situează în zona de ampriză a autostrăzii, drept pentru care lucrările pe zona amprizei nu pot fi realizate (cel puțin nu corespunzător);
  2. La ora actuală, cel mai important element de echilibru în secțiunea alunecării, este dat de umplutura de pământ.

Concluzia este că:

Dacă se dorește să se realizeze lucrări în ampriza autostrăzii atunci este obligatoriu de îndepărtat umplutura din zona amprizei. Dacă se îndepărtează umplutura din zona amprizei, atunci masa alunecătoare ar continua să se deplaseze în zona amprizei drumului. Oricare ar fi soluția tehnică ce urmează ca să fie aplicată, cel mai probabil aceasta va fi una complexă și consumatoare de timp, astfel încât este puțin probabil ca să poată fi implementată până la vară.

Mai există o întrebare: Dacă expertiza o va face Antreprenorul, va putea fi aceasta imparțială?  Respectiv, să se găsească și cauze făcute din vina Antreprenorului?

alunecari de teren Sebes Turda

Sursa foto: ziarulunirea.ro

Va mai avea Antreprenorul dreptul la extensie de timp?

Dacă această alunecare se va lua în considerare ca fiind un fenomen de imprevizibilitate, atunci cu siguranță că DA, va avea acest drept.

Dar dacă se constată că nu este vorba de o imprevizibilitate, atunci Antreprenorului trebuie să i se aplice penalități. Daca se aplică penalități, va mai lucra Antreprenorul? Sau se va concentra pe celebrele Claim-uri?

Oricare ar fi răspunsurile și posibilele analize de context, soluția nu va fi una cusher, pentru că după aproape 7 ani de contract NU MAI ARE CUM să primească  altă extensie (în mod normal)!

Acum, dacă soluția propusă prin expertiză va avea o durată de execuție care să treacă de vară, cu siguranță Antreprenorul va finaliza lucrările spre sfârșitul anului, fară să i se aplice penalități.

De ce consideram că nu poate fi vorba despre o imprevizibilitate?

Istoricul Alunecărilor pe Autostrada Sebeș-Turda

Pentru a arăta faptul că nici pe Lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda nu se pune problema de imprevizibilitate sau de surprize prezentăm alunecările precedente din zona Proiectului.

Oricum, prezenta numeroaselor bălți din zona alunecării scoate de sub incidență imprevizibilitatea, datorită faptului că apa care s-a infiltrat pare să fie apa care nu a fost drenată din zona șantierului.

Această apa practic a ,,înmuiat” pământul din zona lucrărilor de consolidare, fix acolo unde caracteristicile pământului contau cel mai mult, respectiv pe zona de contact cu lucrările de consolidare, reducând capacitatea de preluare a fortelor active de către lucrarea de consolidare în ansamblu.

Autostrada Sebeș-Turda Lotul 4 – 2017

https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-22012247-video-foto-alunecare-teren-lotul-4-autostrazii-a10-sebes-turda-pune-sub-semnul-intrebarii-deschiderea-tronsonului-pana-finalul-anului-cum-vede-alunecarea-filmata-din-drona.htm

,,O alunecare serioasa de teren a avut loc recent pe traseul Lotului 4 din autostrada A10 Sebes – Turda, afectand si corpul autostrazii aflate in constructie. Alunecarea pune sub semnul intrebarii finalizarea tronsonului si deshiderea traficului pana in luna decembrie 2017, in ciuda promisiunilor date de autoritati cum ca Lotul 4 impreuna cu Lotul 3 vor fi inaugurati pana la final de an. Vezi in articol cum arata zona afectata de alunecarea de teren filmata din drona si fotografiata din satelit.”

alunecari de teren Sebes Turda
alunecari de teren Sebes Turda

Sursa foto: hotnews.ro

Sursa foto principala: freepick.com

Despre Autostrada Sebes-Turda Lotul 1 2020 și 2021

A se vedea articolul de pe site web  https://grupinfrastructura.ro/

IMPORTANT! Preluarea textelor (integrală sau parțială) și/sau fotografiilor din acest articol se poate face numai cu acordul scris al autorului, fiind proprietate intelectuală. Acesta este un site cu caracter informativ. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor. Pentru preluare, contactați-ne pe mail.

Pe aceeasi tema

Back to top button