Dezvoltarea Regiunilor Nord-Vest și Vest
Acest articol pune în discuție sub raport tehnic și, bineînțeles, polemic dezvoltarea Regiunilor Nord-Vest și Vest în comparație cu celelalte zone ale țării.
Sunt puse sub lupă strategiile reușite prin ,,sudoare și Know-how” și ,,niciodată” obținute prin jocuri politice.
Oare Moldova nu a știut să se descurce sau este victima unor mașinațiuni politice cinice?
Există un moment în care lucrurile trebuie să se schimbe. Poate că acel moment este astăzi.
Proverbul care ne spune că românul își dorește moartea caprei vecinului a ajuns mai departe. Remarcăm, în zilele noastre că cinismul Jucătorilor din Politică atinge cote maxime de alertă.
Observăm un Ministru al Fondurilor Europene care uită că de 10 ani Fondurile Europene pe Infrastructură Mare se duc prioritar în regiunile Nord-Vest și Vest, doar prin voința politică și pe contrasens cu principiile Uniunii Europene și misiunea Ministerului Transportului, respectiv Dezvoltarea Echilibrată, Echitabilă și Sustenabilă a României și accesibilitatea spre vestul Europei.
Factorul declanșator al acestei analize a fost acest articol (detalii aici). În acest material observăm cum fostul și actualul Patriarh al Fondurilor Europene din România transmite un mesaj prin care afirmă că în Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest problema atragerii investitorilor s-a rezolvat printr-un act sublim de management, respectiv de pregătire a parcelelor de teren cu utilități.
Acesta o spune de parcă principala grijă a Investitorilor este existența accesului la toaletă și nu a unei infrastructuri de transport care să asigure accesibilitatea. Observăm că Actul de Management se apleacă mai mult spre necesitățile fiziologice ale Investitorilor…Ne înclinăm!
Cităm:
„Vreau să spun câteva cuvinte de atragerea de investitori. În Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest am avut inițiativa înființării unui departament pentru atragerea de investiții și acolo unde parcelele de teren erau pregătite cu utilitățile necesare și era asigurată conectivitatea le infrastructura de transport, nu le-au trebuit foarte mult timp investitorilor să decidă că acolo vor face investiția “.
De asemenea, există și o tentă de autolăudare în exemplul cu Regiunea de Dezvoltare Nord- Vest pentru că din 2017 este Director General ADR Nord Vest și este originar din acea zonă.
Dar să revenim cu analiza noastră:
- Să ne scuzați domnule, dar știți cum a fost asigurată conectivitatea la infrastructura de transport? Tot prin CNAIR.
Haideți să ne aducem aminte de drumul de legatură de la Oradea, drum intitulat Legatură Centură Oradea cu Autostrada A3, dar Autostrada A3 nu a fost construită încă.
Efectiv s-a facut un drum de legatură de aproximativ 19 km la un ciot de Autostrada de 5 km! Consemnăm însă, pe aceleași criterii ,,clare pentru toată lumea” că DN 2 nu a fost lărgit la 4 benzi.
Apropo, mai este ceva, Autostrada Metropolitană CLUJ (care de fapt era un drum transregio – modernizare/lărgire drum existent în MPGT și a fost transformat în autostradă prin voință politică, dincolo de prevederile H.G. 666/2016 – MPGT și nu prin management deosebit) cu NOD RUTIER LA UN HIPERMARKET, Tot în aceeași regiune de dezvoltare!
Dacă în alte regiuni nu avem autostrăzi, la Cluj mergem la hipermarket pe Autostradă!
- Să ne scuzați din nou, dar acest personaj a lucrat în Ministerul Transporturilor în perioada 2013-2017.
În cadrul Ministerului Transporturilor a finalizat Master Planul General de Transport 2016. A finalizat acest Master Plan de Transporturi din poziția de Director General, Coordonatorul Autorității de Management POST și al Direcției Generale Management și Strategii, așadar s-a ocupat de strategii.
Dar dacă ne uităm pe Harta Transparență a CNAIR cu Autostrăzi executate, în executie și în faze diferite de licitație, observăm faptul că Regiunile de Nord-Vest și Vest sunt cele mai favorizate. Halal strategii echilibrate!.
- Dl. Ministru al MIPE uită să amintească de Drumul Express Arad-Oradea, drum expres al cărui proiect este derulat local, dar care va fi finanțat la nivel național prin CNAIR.
- Acesta mai uită să amintească de investitiile locale de la nivelul Municipiului Oradea (deci nu rețeaua de infrastructura majoră, ci infrastructura municipiului) finanțate prin CNAIR – Administratorul rețelei de drumuri și autostrăzi naționale. Cităm de la https://www.bihon.ro/stirile-judetului-bihor/deschid-pasajele-care-supratraverseaza-centura-oradea-149956/:
„Vă facem cunoscut faptul că, astăzi, 19 octombrie 2016 la ora 17, în zona dintre cartierul Grigorescu şi Cimitirul Municipal, în dreptul străzii Nojoridului se deschide noua supratraversare. Aceasta va face legătura între cartierele Cantemir, Salca, Nufărul şi Grigorescu.
Cea de a doua supratraversare din dreptul străzii Ciheiului va fi redată circulaţiei spre sfârşitul săptămânii viitoare, deci şi acest caz termenul de finalizare va fi devansat (14 noiembrie 2016). Această investiţie a fost realizată de firma PORR Construct SRL , lucrarea fiind finanţată din fonduri europene în proporţie de 85% şi de Guvernul României în pondere de 15%”, conform unui comunicat emis de Prefectura Bihor.
- Sa ne iertați stimați cititori, dar nu cumva din moment ce majoritatea miniștrilor Transporturilor din ultimii 20 de ani sunt de loc din Regiunile de Dezvoltare Nord – Vest si Vest, aceștia trebuiau să aducă voturi pentru a-și păstra pozitiile politice?
- Dar în momentul în care Prim-Ministrul Guvernului ”Tehnocrat” 2016 era din Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest, acesta nu trebuia să aducă voturi pentru a-și păstra influența politica? Dar Premierul din 2009-2021 de unde era?
Permiteți-ne să credem că NU managerii Regiunii de Nord-Vest și ale lor utilități au atras investitori.
Sărăcirea cu bună știință a Moldovei
Investitori au fost atrași de infrastructura de transport din Regiunile Nord – Vest și Vest, infrastructură de transport care a fost dezvoltată preferențial în această zonă, în dauna celorlalte regiunii de dezvoltare.
Așadar, Moldova nu este mai sărăcită din cauza lipsei de utilități, ci din cauza unui factor politic părtinitor și disperat pentru voturi.
Nici măcar nu vor alte bazine electorale, ci se limitează la ce le este suficient! Asta da paradigmă, de ce nu vor să îi voteze toată țara?
Probabil că și ei știu că e greu să faci proiecte și să atragi fonduri pentru a dezvolta toate regiunile? Sau au înțeles, de la surse din zona bruxeleză, că în realitate bugetul e mai mic decât în acte?
Cu ce este de vină Moldova că Lupul a fost pus Cioban la stână?
Încă nu înțelegem (și avem câteva articole în acest sens) de ce:
- Ministrul care a transformat drumul trans-regio Timișoara-Moravița (extindere existent la 4 benzi după caz) în Autostrada, cu încălcarea H.G. 666/2016 – MPGT, a impus Soluția de 2 benzi de circulație plus 1 bandă ”din când în când” pe DN 2 ȘI NU LĂRGIREA LA 4 BENZI A DN2?
- O constatare de facto este faptul că traficul de pe DN 2 A DEBUȘAT EFECTIV PE DRUMURILE COMUNALE ȘI JUDEȚENE, ÎN ZONA DELIMITATĂ DE DN1B ȘI DN2. EFECTIV , MAI ALES DE SĂRBĂTORI, PE ACEASTĂ ZONA AVEM VALORI DE TRAFIC PE DRUMURI JUDEȚENE ȘI COMUNALE MAI MARI DECÂT CELE DE PESTE 10 ANI PE VIITOAREA AUTOSTRADĂ TIMIȘOARA-MORAVIȚA. De ce această x continuă această abordare, deși se cunoaște că această legatură cu Moldova va ceda în solția 2+1? De ce se pun piedici altor regiuni de dezvoltare?
- DE CE PROCEDURILE DE ACHIZIȚIE LANSATE PENTRU INVESTIȚII ÎN CELELATE REGIUNI DE DEZVOLTARE NU SE FINALIZEAZĂ DUPĂ 3 ANI DE ANALIZĂ ÎN COMISIILE DE EVALUARE. (A SE VEDEA CAZUL AUTOSTRĂZII DE CENTURĂ BUCUREȘTI A0 NORD);
- Cum puteti lăuda o regiune de dezvoltare, știind că pentru performanțele sale au fost văduvite de fonduri/investiții alte regiuni de dezvoltare?
Oare Moldova nu a știut să se descurce?
Ce s-a întâmplat când nu am avut miniștri ai Transporturilor din Regiunile de Dezvoltare Vest și Sud-Vest?
Episoadele când nu am avut miniștri din aceste regiuni de dezvoltare s-au concretizat, spre exemplificare și cu proiecte dincolo de spatiul celor două regiuni (pentru că investițiile nu au fost anulate / obstrucționate/împiedicate), respectiv cu :
- Demarare execuție Pod Brăila;
- Execuție VO Bacău la profil de Autostradă;
- Demararea la implementare a lucrărilor de execuție aferente Autostrăzii Sibiu – Pitești (capetele și pregătirea celorlalte 3);
- Autostrada A0 de Centură a Municipiului București;
- Drum Expres Craiova-Pitești;
- VO Bârlad.
Așadar, observăm investiții în mai multe regiuni de dezvoltare, respectiv o mai bună punere în acord a miniștrilor Transporturilor cu Misiunea declarată a Ministerului Transporturi.
Astăzi misiunea Ministerului Transporturilor pare eșuată
Ca și concluzie posibilă, la nivel de strategii de dezvoltare regională, morala pare a fi:
Cum să nu se dezvolte Regiunea Nord – Vest când au fost omorâte caprele vecinilor!