Constanța, un platou gol servit prea scump și cu lehamite

Scurt rețetar al metodelor prin care transformi un mandat luat prin noroc, un vot luat “ca să nu-l ia celălalt”, într-un “brand de comunitate” și o carieră lungă de edil

De la “employer branding” la “brandul de comunitate”

Sursă : adevărul.ro

În data de 15 iulie 2022, primarul Constanței dă, probabil, un drept la replică publicației Adevărul.ro și iese cu fanfară, surle și trâmbițe să anunțe că jurnalele mint.

Am intuit noi că ar fi drept la replică datorită articolului de mai jos, care titrează că ziua de parcare egalează (financiar) ziua de cazare în orașul turistic mult râvnit.

Sursă Adevărul.ro

Prezentul articol propune soluții prin infrastructură, în principiu, și metode inedite prin care edilul poate aduce un plus de valoare prin măsuri care-i sunt la îndemână, deschizând căi de colaborare între public, privat și banali trecători în drum spre plajă, sau chiar beneficiarul final – locuitorul din județ. Practic, facem noi ceea ce trebuia să facă primarul dacă acesta nu se credea încă beneficiarul unui val de antipatie al cărei coamă se îndreaptă brutal spre contra-candidații săi.

Da, acum doi ani s-a votat din ură. Nici măcar un primar din țară nu a fost votat pentru proiectele propuse, n-am văzut un fir de logică să aibă potențial constructiv în marketingul electoral, doar vitriol. Astfel, acum, după doi ani, realizăm cu toții că problemele din regiunile în care ne ducem viața de zi cu zi sunt mari, permanente, și au nevoie de proiecte viabile cu care să trecem de această etapă.

În acest sens, în mediul academic se studiază un concept care transferă responsabilitatea administrativă de la cei pe care noi continuăm să-i înzestrăm cu uneltele necesare să ne rezolve problemele (pentru că vor ei, cheltuie și se promovează în tururile electorale explicit pentru a ne gospodări locurile de baștină pentru 4 ani) la comunitate. Conceptul este simplu, adaptat din managementul corporativ, unde organizațiile din vârful lanțului competitiv au ajuns să concureze prin condiții optime pentru cei mai performanți angajați disponibili în piață.

Da, organizațiile arată frumos și se comportă impecabil, precum păunul care-și etalează coama, tocmai ca să atragă cei mai performanți contributori la creșterea randamentului, contributori care devin ambasadori ai mărcii pentru care lucrează în sânul comunității în care aceștia își petrec restul zilei, după programul de muncă. La fel ar trebui să se comporte instituțiile publice în orașele în care trăim… În primul rând pentru că aici lăsăm sume impresionante de bani, agonisite prin efortul fiecărui minut din programul de muncă.

Este surprinzător cum, în ultimul secol, românii și-au pierdut simțul de responsabilitate în relația cu propriul lor efort, cu banii pe care îi produc și cu care aruncă gratuit în direcția statului, care își bate joc de ei în loc să ne genereze condițiile pe care ni le dorim. Nu mâine și nici poimâine, dar pas cu pas, proiect cu proiect.

Constanța și două mâini stângi

Municipiul Constanța și întreg Consiliul Județean păreau că nu se mai leapădă de Mazăre, care a înțeles să se transforme el în păun în loc să-și transforme orașul, după cum spuneam mai sus, într-un pol de atracție și un exemplu de dezvoltare. Cu două mâini stângi (și politic dar și realmente), edilul a generat totuși un ambient spre care întreaga țară și câțiva pierduți de prin străinătate se înghesuiau la distracție, pe timp de vară. Tot el a considerat că atmosfera plăcută generată de un cost decent al relaxării trebuie acum înghesuită… Rețeta “succesului” trebuie multiplicată prin diviziune. Sigur mai mult din același lucru va avea rezultate pozitive, nu?

Ei bine, nu. Mazăre n-a înțeles ceea ce nici succesorul său nu vrea să înțeleagă: Mamaia este un Eforie Nord al continentului. Străinii ne-au pășit pragul pentru prețurile decente, care rămân decente cât timp transportul este permisiv și șprițul nu curge în ratele bancare. Dar când dai fiecărui buticar posibilitatea să-și facă bloc de locuințe pe gazonul pe care doar ieri erau întinse scoici și pălării de marinel la vânzare, îi deschizi calea către o serie de probleme, mai degrabă decât îl stimulezi să crească armonios împreună cu societatea din care face parte.

De la bișnițar la mogul imobiliar – Noi vrem pământ!

Afaceristul român are două trăsături:

  1. Face ce face și tot la imobiliare ajunge;
  2. Este complet neîncrezător în parteneriate strategice – nicio afacere n-o face în parteneriat sau colaborare.

Deși economia Keynesiană rămâne singurul model de business viabil (mici întreprinzători în concurență dinamică, crescând calitatea produsului gradual pentru a atrage mai mulți clienți în limita costurilor promovate de concurență), observăm că piața are o tendință de a se angaja în practici anti-concurențiale. Spre exemplu, un consorțiu de întreprinderi care se finanțează fiecare, individual, să îndeplinească un obiectiv comun (des întâlnit în marile proiecte imobiliare), poate fi considerat cartel. În accepțiunea lui Keynes, fiecare participant la acel consorțiu de finanțare își putea face partea lui de proiect, vânzând din felia lor în concurență cu prețurile practicate de ceilalți. Dar, prin asociere, prețul este unul mare și lat, dat de ei, de vânzători, nu de piață, de cumpărători (pentru că noi n-avem de ales și cumpărăm ce e disponibil).

Brand de comunitate- vlad stoicescu

Totuși, ca să scuze prețul, consorțiile de finanțare se încadrează într-un standard de calitate ireproșabil, cât timp mici noștri bișnițari îndoaie proprietățile fizicii pentru un avantaj competitiv. Și noi cumpărăm, astfel, produse sub pragul de calitate european

Constanța și dreapta stângace

Ca să nu se lase mai prejos, vine primar de dreapta pe un val de ură pentru stânga și se apucă de treabă stând pe loc. Afirmația nu are pic de răutate în ea, vă asigurăm, pornind de la considerentul că domnul Chițac nu a avut nici măcar un proiect propus pentru primărie. A spus că asfaltează străzi care oricum nu trebuiau să fie stricate și oarecum s-a ținut de cuvânt dar sub nicio formă nu poate fi acesta considerat un proiect. Culmea, domnul Chițac fiind militar de carieră, se duce la război fără strategie, la fel cum s-ar duce fără armă.

Dânsul contabilizează astăzi o serie de probleme care nu-i aparțin, totalmente, dar pe care avea obligația să le rezolve preventiv. Una dintre probleme este că turiștii cheltuie sume perfect egale pentru drumul spre și dinspre Constanța, parcarea vehiculului pe durata sejurului și o masă mai îmbelșugată la prânz. Da, în Mamaia ridicolul este prezent la fiecare P.O.S. și totul costă, în medie, 1000 lei.

Domnule primar:

Orice campanie negativă se poate îndrepta prin cea mai potrivită contra-campanie, după modelul contra-atacului strategic în campaniile militare.

Dumneavoastră ați ales aici un contra-atac frontal, ce va avea efecte devastatoare în propria tabără… “bă nu, că parcarea nu e scumpă… întotdeauna…” NU constituie un argument. În primul rând pentru că seara, la mare, turistul va fi consumat deja un pahar de roze și nu va mai muta mașina.

Contra-atacul prin învăluire era tactica ideală aici:

Un serviciu mixt (public-privat) de mobilitate eficientă și ecologică ar fi fost ideal pentru cei care vor să acceseze litoralul fără stresul de a conduce propriul vehicul spre hotel. Anul acesta, combustibilul costă literalmente cât cazarea. 500 lei pentru 55l de combustibil cu 2 plinuri, în medie, fac accesul cu mașina impractic.

Sprijinul dumneavoastră acordat instituțiilor de transport public național este inexistent. Nu există protocoale între primărie și CFR iar gara nu are încă rol de hub multimodal de transport al pasagerilor spre destinațiile de pe litoral. Nu sunteți în plan de finanțare pentru sisteme inteligente de transport și nu aveți o strategie de coordonare inteligentă și sau automatizare a transportului.

Nu aveți autobuze alimentate cu hidrogen, GNL, GNC, nici măcar în proiect de cercetare și stângăcia cu care marile primarii caută să electrifice transportul public mă face să mă întreb “cu ce se vor alimenta frigiderele și aparatele de aer condiționat pe litoral, cât autobuzele își încarcă bateriile în condiții de consum energetic aberant din cauza sistemelor de răcire”. Să zicem că, dacă ar bate vântul sau ar străluci soarele suficient, ați putea semna protocoale de alimentare cu multiplele surse de energie regenerabilă din județ… Dar nu există așa ceva în tactica dumneavoastră.

Bun, cuvintele acestea gratuite enumeră o serie de tactici elementare pe care trebuia să le fi angajat deja staff-ul dvs tehnic. Pentru detalii realmente revoluționare, care vă pot rezolva problemele pe termen scurt, mediu și lung, sunt sigur că veți găsi sprijin tehnic în societatea civilă.

Domnilor și doamnelor cetățeni:

Înjurați-l pe Hădean cât vă doriți, insultați de propriul comportament, dar omul are dreptate când spune că nepăsarea voastră este cea care permite primarului să-și bată joc de proprii voștri bani. “Care bani?”, va întreba un bucureștean, mândru că de el își bate joc doar Nicușor Dan, nu și primarul Constanței… Păi cei 1000 lei pe care-i plătiți pentru parcare și taxa considerabilă pe care primăria și-o ia de la fiecare hotel, la care se adaugă impozitele pe afacerile care-și bat joc, și ele, de banii voștri, și dau cotă parte primăriei ca să-și bată și primăria joc de voi.

Voi alimentați cele mai proaste afaceri, începând cu cazarea care lasă umbră peste plajă de la 3 după-amiază, pentru că s-au obținut autorizații de construire cine mai știe cum, continuând cu restaurantele care vă servesc pește congelat mai scump de vreo 3 ori decât vă servesc la Dalboka direct din apă, și să nu uităm de farmacie, care vă percepe de trei ori prețul unui Ibuprofen, să fie.

Niciodată n-a existat degringoladă mai mare în administrarea afacerilor decât acum, post pandemie, când toți “patronii” (lăutari în business, cum ne place să-i alintăm noi) s-au hotărât să scoată în 4 luni toată “pârleala” din pandemie. Niciodată n-a explodat mai puternic un pistol cu capse în fața patronilor, când românul s-a trezit într-un sfârșit la realitate și n-a mai acceptat bătaia de joc pe proprii bani.

Și care este standardul de calitate a serviciilor impus de edili? Panseluțe și borduri, la care se adaugă veșnicul “ăla dinainte n-a făcut, din cauza lui nu merge ce NU repar eu”.

Ca să fim corecți, nu cetățenii au cea mai mare vină. Aceștia merg doar în lehamite spre pierzanie, crezând că alte soluții nu există. Așa că votează cu unul de pe o mânecă, doar ca cel de pe cealaltă mânecă să piardă. Doar “să moară capra vecinului” rămâne moto-ul istoric al românilor plictisiți.

Câteva soluții

La Brașov se cumpără “copaci inteligenți” (aici) , care sunt, în fapt, sisteme de filtrare a aerului prin mușchi. Nu, nu e nevoie de steroizi pentru un mediu mai curat, vorbim aici despre mușchii verzi, care se găsesc la baza copacilor, amplasați pe un filtru de aer și întreținuți atent ca ei să se regenereze și să continue procesul de filtrare.

Soluții există peste tot prin piață, ceva să ia ochii cetățeanului ici, colo, doar ca acesta să se simtă motivat să-și sfințească locul și el, la rândul lui. Nu este primarul cel care caută soluții ci firmele cu astfel de soluții se prezintă permanent la ușile primăriilor care văd mai departe de “groapa de la colț” ca program de guvernare locală.

Inteligent este că ofertantul, la rândul lui finanțat prin fonduri UE pentru invenție, promovează investiția drept “adaptată la nevoile locului”, fără să dea un preț direct și lăsând loc de negociere administratorilor publici care vor să facă o cheltuială “smart”, acceptată public, lăudată, care aduce și ceva voturi în plus.

Coliban se chinuie tare. I-a luat foc autobuzul electric dar oamenii fac abstracție pentru că, spre deosebire de Constanța sau București, Brașov are autobuze electrice. Nu sunt cea mai bună soluție dar sunt o soluție pe care oamenii o doreau și acum o au.

Sigur, dacă s-ar uita spre Brașov mai atenți niște specialiști de la Curtea de Conturi sau alte instituții de reglementare, prealabil achizițiilor, le-ar fi deschis ochii către soluții oportune, cum ar fi fost tehnologia pe bază de hidrogen în transporturi, dar acesta este un subiect diferit pe care îl vom dezvolta ulterior.

Cum ar arăta Mamaia cu toate blocurile înverzite de mușchi (precum aici) , să fie aerul curat permanent pe litoral? Să atragă prin calitatea aerului într-un ambient însorit, la malul mării? Primăria poate aplica standarde de construcții care să oblige “antreprenorii” din imobiliare să împânzească orașul de verdeață, transformându-l într-o veritabilă junglă.

Primăria poate forța mâna guvernului să-și respecte obligațiile de conexiune rutieră, feroviară, construind un hub multimodal de transport în centrul orașului și aruncând vina spre centru dacă întârzie vreun tren sau avion.

Primăria poate solicita mijloace de transport în comun eco-eficiente, atât instituțiilor publice cât și celor private.

Primăria mă poate stimula pe mine să-mi las mașina acasă, să vin cu mare plăcere spre Constanța, dacă oferă soluții inteligente integrate, de care mă pot folosi la o fracție din costul deplasării mele de astăzi, unde cel mai scump element este viața, pe care risc să mi-o pierd la fiecare escapadă pe “autostrada groazei”.

Dar nu, doamnelor și domnilor, primăria încă se luptă cu fantomele trecutului, încă aruncă cu noroi într-o groapă din asfalt, sperând că votați și peste doi ani. Degringolada rămâne acolo cum și noi începem să rămânem acasă, dezamăgiți de noi care am ales schimbare fără s-o vedem promisă pe hârtie.

Responsabilitatea este la noi, care trebuie să ne cerem drepturile, să ne administrăm mai atent banii, să fim mai atenți la vot, cam la fel de atenți cum suntem la taxe și impozite.

Vlad Stoicescu 

MBA, Chartered Manager, în curs de cercetare doctorală în Administrarea Afacerilor, Managementul Designului Organizațional, Expert în Strategie, Leadership, Mobilitate, Sustenabilitate.

IMPORTANT! Preluarea textelor (integrală sau parțială) și/sau fotografiilor din acest articol se poate face numai cu acordul scris al autorului, fiind proprietate intelectuală. Acesta este un site cu caracter informativ. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor. Pentru preluare, contactați-ne pe mail.

Pe aceeasi tema

Back to top button