Degradarea continuă a Ingineriei de drumuri prin Politic

În România, meseria de ”drumar” este luată efectiv cu ”japca” de la inginerii de drumuri de către administratorii drumurilor și de către autotintitulații experți în drumuri.

Inginerii de drumuri din sistemul privat

Lucrurile sunt mai simple la acest capitol. În vederea unei bune colaborări cu administratorul drumurilor, care este și beneficiar, în scopul atingerii etapelor de plată a serviciilor de proiectare realizate, aceștia trebuie să se supună doleanțelor acestuia (supus politicului), doleanțele nefiind negociabile. Pentru a fi plătit, trebuie ca Beneficiarul să fie mulțumit.

Niciodată politicul nu a avut în vedere crearea unui sistem prin care Inginerul de drumuri să poată avea un punct de vedere care să conteze, pentru că se știe că acest punct de vedere poate fi pe contrasens de voința politicului. Așa ceva este considerat astăzi inacceptabil.

Inginerii de drumuri din instituțiile administrării drumurilor

În instituțiile aferente administrării rețelelor de drumuri, inginerii de drumuri nu mai contează, prin faptul că nu mai sunt incluși în managementul superior (nivelul decizional). De obicei, aceștia reprezintă o ,,specie” de rang inferior și o unealtă în a implementa dorințele politice, dorințe realizate, bineînțeles, ca interes personal, vot și bazin electoral.

Rolul inginerilor de drumuri din aceste instituții se reduce astăzi doar la a implementa pur și simplu fantasmagoriile unora sau altora.

Niciodată acești ingineri de drumuri nu vor fi lăsați să se bucure de produsul muncii lor.

Se observă de pe Facebook și din mass media că:

  • În imaginile ce prezintă șantierele în execuție sunt prezenți în prim plan doar cei atehnici, numiți politic;
  • În mass media, aceeași atehnici sunt prezenți, singuri sau cu colegi politici, în singurul și sinistrul scop de a-și face o imagine personală și de a asocia munca altora cu prezența lor politică efemeră;
  • Nu există practic o prezență a inginerilor de drumuri.

Acești atehnici-politici din administrație nu vor promova niciodată un inginer de drumuri și nu vor apărea nicăieri împreună cu un inginer de drumuri, pentru că știe că atenția nu va mai fi concentrată exclusiv asupra lui.

Acești atehnici din administrația drumurilor au un limbaj la persoana I singular de obicei, nu folosesc termini tehnici, ci doar un limbaj politic, electoral, pe ,,înțelesul tuturor”.

Lucrurile escaladează și mai mult însă, acești ingineri de drumuri trebuie să:

  • Justifice în fața Institutilor finanțatoare (Comisia Europeană, BERD, Banca Mondială, Buget de Stat) niște bazaconii care nu au sens și care de multe ori nu le aparțin. Dacă Nu reușesc sunt stigmatizați și izolați. Eșecul nu este al politicului niciodată!
  • Asistă fără să poată interveni într-un mod care să conteze la elaborarea unor strategii în domeniul drumurilor, strategii care se reduc la negocieri politice (Ex: PNRR, MPGT);
  • Trebuie să asiste doar la construcția unor strategii în domeniul rutier, fără a se ține cont de el ca specialist în domeniu. Ulterior, însă, este singurul responsabil pentru ducerea la bun sfârșit a unor strategii care nu îi aparțin.

Doar având în vedere cele de mai sus, putem constata că eșecul, spre exemplificare, al construcției de autostrăzi nu poate fi pus decât pe ,,spatele” politicului. Din păcate, această abordare continuă cu ,,ochii închiși” la trecut și nu se învață nimic.

Autointitulații experți/specialiști în drumuri

Profitând de falia apărută între Inginerul de drumuri și atehnicul politic din administrațiile drumurilor, apare un nou factor de agresiune pentru Inginerul de drumuri.

Este vorba despre cei care, în scopuri politice, vin cu un mesaj politic presărat cu câțiva termeni tehnici elementari, simpliști și uneori folosiți eronat. Este vorba despre autointitulații specialiști în drumuri. Ei atacă această nișă reprezentată de politicianul care vrea să pară și tehnic, chipurile.

Acesti Autointitulați experti de drumuri, fără a avea o pregătire tehnică, dar experți, vin cu un mesaj negativ profund, pentru toate lucrările de drumuri promovate și vor să castige capital de imagine politic ,,furând“ de la Inginerul de drumuri câțiva termeni tehnici.                                                   

Repetăm, acești autotintitulați experți în drumuri nu au pregătire tehnică, iar dacă fac parte dintr-o organizație, în cadrul acesteia niciodată în conducere nu vor exista Ingineri de Drumuri.

Mesajele preponderant politice, dar și elementele tehnice ale discursului (care nu le aparțin) vor trece doar prin ei către Mass Media. Strategia este un pic schimbată, dar statutul inginerului de drumuri neschimbat, respectiv, INGINERUL DE DRUMURI, nu contează, dar trebuie să existe cât de cât.

Autointitulații experți în drumuri sunt caracterizați prin:

  • Odată cu trecerea timpului discursul se schimbă, ajungând să contrazică vehement ceea ce, până nu de mult, susțineau cu ardoare;
  • Unicii vinovați ai tuturor problemelor legate de pregătirea și implementarea proiectelor sunt administratorii drumurilor. Un posibil motiv, DOVEDIT în timp de lucruri întâmplate DEJA,  constă în dorința de a ajunge să supravegheze administratorul sau să fie parte din conducerea administratorului.  În opinia lor: Antreprenorii sunt buni și ar face tot ce trebuie, dar singurul vinovat al problemei este administratorul și chiar au soluții de dat pentru administrator, soluții enunțate în deplină necunoștința de cauză, pentru că NU AU CITIT CONTRACTUL ȘI NU SUNT PARTE DIN CONTRACT;
  • Fac acuzații pe persoană fizică, la nivelulul inginerului de drumuri, fără să aibă cunoștință de cauză și fără un minim interes în a cauta adevărul. Îi interesează să transmită un anumit mesaj, nu contează consecințele la nivelul inginerului de drumuri;
  • Aduc în media păreri/critici/puncte de vedere ale Antreprenorilor, asigurându-le și aprobarea tacită, cel puțin;
  • Vor să conteze! În acest sens, odată ajunși în funcții înalte, modifică legislația în vigoare, prin motivații proprii și personale. Inginerul va implementa, ulterior, voința acestuia, în proiecte pentru că el trebuie să țină cont de legislație;
  • Practic își asumă nemeritat/nedovedit/neprobat rolul de specialist în drumuri;
  • Intervin pe problema maturității proiectelor, fără să cunoască în profunzime această problemă. Ex: cum pot deveni învechite proiecte elaborate în baza unor normative de acum 10-20 ani. Normele în sine sunt învechite! Dar ei trebuie să pară că schimbă ceva, chiar cu prețul investiției în sine;
  • își doresc să conteze și, prin presiune mediatică, intervin în viața proiectelor, fără a deține expertiză tehnică;
  • Nu pot vedea lucrurile în profunzime și creează astfel o pseudo-profunzime, în baza unor emoții și frustrări pur și simplu revarsate în media;
  • Nu sunt capabili să creeze o strategie și se bazează mai mult pe o critica vehementă, dar fără argumente, a strategiilor existente;
  • Discursul lor este proponderent din informație transparentizată deja de către administratorul drumului, informație pe care, de fiecare dată, nu fac decât să o pună la îndoială. NU INTERVIN CU PROPRIILE ANALIZE TEHNICE, pentru că nu au cum să le facă! NU CUNOSC FENOMENUL;
  • Nu sunt în stare să lanseze un subiect, o temă proprie. La ei, totul se raportează la subiecte deja lansate, subiecte care atrag publicul larg și pe baza cărora discută ironic, zeflemitor;
  • Discursul are la bază km, lungimi, semnări de contract …etc subiecte deja existente și lansate de către administratorul drumurilor. De multe ori, pur și simplu, învârt aceste informații transparentizate sub diferite forme, pentru a da senzația că sunt la curent și implicați. Nimic nou, de cele mai multe ori;
  • Intervin vehement cu concluzii care pot genera efecte negative contractuale în activitatea de implementare;
  • Apelează la teme/motive pe care nu le înțeleg și le transformă într-un non sens, ducând publicul larg spre concluzii greșite. Exemplu: Problema siguranței circulației;
  • Știu și ei că nu sunt și nu vor fi trași la răspundere;
  • DATĂ AJUNȘI ÎN FUNCȚII ÎNALTE NU PERFORMEAZĂ!

Acești autotintitulați experți în drumuri folosesc expresii de genul TRASEUL ESTE GREȘIT, TREBUIE ALT TRASEU, deși în spatele traseului ,,urgisit” de aceștia poate că a stat cel mai mare Institut de proiectare din România.

Lor le este acceptat orice, celorlalți nu le este acceptat nimic. Autotintitulații experți în drumuri sunt lăsați să spună orice, oricând și oricum în media.

Masmedia nu caută să intre în discuții cu inginerii specialiști de drumuri pentru drept la echilibru sau pentru un minim interes în aflarea adevărului. EȘTI VIZIBIL! POȚI FI CHIAR SPECIALIST DE DRUMURI!

Propunerea de traseu a autointitulaților experți de trafic a fost doar generatoare de întârzieri cu serviciile de proiectare, așa cum regăsim și în spațiul public.

Există experți autointitulați și în cadrul administrației drumurilor

Acești autotintitulați experți în drumuri folosesc expresii de genul: ,,Antreprenorul își face treaba”, ”Antreprenorul nu este plătit”. În acest fel, se pune o presiune mediatică pe actul de implementare!

Practic îi impune inginerului de drumuri, care implementează proiectul, o concluzie prin masmedia. Această concluzie a Autointitulatului expert nu poate avea la bază argumente concrete pur și simplu din motivul că nu poate avea acces la ele, argumentele posibile regăsindu-se în Contract și Procedura de Implementare.

Concluzii

Nu înțelegem cum un om fără calificare necesară ar putea fi mai bun decât unul cu calificare tehnică specializată – inginerul de drumuri, atât la nivel de analiză de soluții tehnice, cât mai ales la nivel de management/ elaborare de strategii.

Trecând mai departe, observăm că inginerul drumar este condamnat la a fi judecat permanent de către cei care NU SUNT ÎN MĂSURĂ SĂ O FACĂ!

Problema cea mai mare a acestor autointitulați experți de drumuri constă în faptul că pot să acuze fără să acorde dreptul la replică din partea inginerului de drumuri. Datorită vizibilității mai mari, ceea ce spune autointitulatul expert va rămâne în memoria colectivă.

Avem așadar o luptă profund inechitabilă între cei care se dau specialiști în drumuri și cei care proiectează / implementează drumuri în calitate de ingineri de drumuri.

Nu înțelegem cum niște oameni fără pregătire tehnică corespunzătoare vorbesc în calitate de specialist de drumuri, expert pe proceduri de achiziție și pe Contract. Nu au calificarea necesară.

Sunt mai degrabă în poziția de a plăti niște ,,polițe” inginerului de drum care i-a deranjat cândva, prin neluarea în considerare a calității lor de ,,specialist”.

Ajunși în funcții înalte, acești autointitulați experți își găsesc roadele în munca inginerului de drumuri, inginer care și-a făcut treaba și înainte de venirea lor și în timpul lor și după ei.

Deși nu au făcut nimic, autointitulații specialiști în infrastructură, cred că fără ei nu s-ar fi putut face ceea ce oricum se făcea, cu sau fără ei. Identificăm aici un sindrom Mesianic, dar despre asta o să vorbim în alt articol.

Ca urmare a acestui mod de a coexista cu: atehnici-politici din administrația drumurilor și cu autointitulați specialiști în infrastructură, inginerul de drumuri se diluează și dispare. Pasul următor va fi probabil reprezentat de proiectarea drumurilor și implementarea lor prin masmedia, de către acești autointitulați specialiști.

Și totuși:

FĂRĂ ACEȘTI ATEHNICI-POLITICI DIN ADMINISTRAȚIA DRUMURILOR ȘI AUTOINTITULAȚII SPECIALIȘTI, ȚARA ASTA A FĂCUT ȘI DRUMURI ȘI AUTOSTRĂZI. CU EI LA GUVERNARE S-A FĂCUT MUUULT MAI PUȚIN!

FĂRĂ INGINERUL DE DRUMURI NU FĂCEAM NIMIC, DAR FĂRĂ ATEHNICI-POLITICI ȘI AUTOINTITULAȚII SPECIALIȘTI PUTEAM MERGE MAI DEPARTE ȘI CANTITATIV ȘI CALITATIV.

CUM POATE UN ATEHNIC-POLITIC SAU UN AUTOINTITULAT SPECIALIST SĂ CONTEZE PE PARCUSUL PREGĂTIRII ȘI IMPLEMENTĂRII INVESTIȚIEI, ATÂT TIMP CÂT EI NU CUNOSC FENOMENUL?

RESPECTIV, NU AU NICI O CALIFICARE SĂ LE CERTIFICE COMPETENTELE ȘI EXPERIENȚA SIMILARĂ DOVEDITĂ. CE FACEM, ÎI CREDEM PE VORBE? DACĂ DA, INGINERUL DE DRUMURI VA DISPĂREA.

IMPORTANT! Preluarea textelor (integrală sau parțială) și/sau fotografiilor din acest articol se poate face numai cu acordul scris al autorului, fiind proprietate intelectuală. Acesta este un site cu caracter informativ. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor. Pentru preluare, contactați-ne pe mail.

Pe aceeasi tema

Back to top button