INTERVIU. De la tramvaiul modern la cel fără vatman: „Transportul sustenabil şi energia verde joacă un rol vital în lumea de astăzi”,  explică președintele Consiliului de Administrație al companiei Bozankaya

Aytunç Günay, președintele Consiliului de Administrație al companiei Bozankaya, cea care a produs pentru Timișoara tramvaiele care au depășit recordul mondial pentru cea mai mare autonomie a bateriei, vorbește, într-un interviu acordat Grupului de Infrastructură despre tehnologia tramvaielor și face, în același timp, o radiografie cu privire la viitorul transportului.

Ce a însemnat participarea la Innotrans și ce reprezintă târgul de la Berlin pentru compania dumneavoastră, cât și pentru întreaga industrie feroviară ?

InnoTrans este cel mai important târg internațional de tehnologie de transport, un forum gigant pentru întreaga industrie și o forță motrice pentru toate companiile din lume pentru ca acestea să-și prezinte viziunile, dar și produsele.

Au fost 130.000 de vizitatori anul acesta și a fost o adunare cu adevărat importantă pentru întreaga industrie după o pauză de 4 ani. Pentru noi a fost un lucru important să fim acolo în aceeași arenă cu lideri din industrie și să ne expunem tramvaiul cu baterii de înaltă tehnologie, premiat, care funcționează acum în sistemul de transport public din Timișoara.

A fost o oportunitate uriașă de a ajunge la mii de oameni din întreaga lume și, în același timp, o onoare să facem schimb de idei despre viitorul transportului urban cu specialiști din industrie. Tema principală a târgului InnoTrans din acest an a fost durabilitatea transportului, deoarece industria feroviară se va concentra din ce în ce mai mult asupra mediului înconjurător în următorii ani.

23% din emisiile de gaze la nivel mondial, cauzate de transporturi

Tramvaiele voastre sunt verzi: zero emisii și economisire mare de energie. Cum vedeți viitorul transportului și ce impact are transportul ecologic în dezvoltarea urbană?

După cum ştiţi, principalul obiectiv al transportului verde este de a reduce sau elimina cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră care duc la scăderi ale gradului de poluare. Majoritatea mijloacelor de transport ecologic sunt realizate din materiale şi energie cu costuri reduse.

Sistemele de transport actuale vin la pachet cu o gamă variată de probleme printre care încălzirea globală, degradarea mediului, implicaţii asupra sănătăţii (fizice, emoţionale, mentale, spirituale), dar şi emisii de gaze cu efect de seră. De fapt, la nivel mondial, sectorului de transport i se atribuie 23% din emisiile de gaze cu efect de seră rezultate din arderea combustibililor fosili.

Statisticile arată că peste 90% din transporturile rutiere se bazează pe petrol. Această cifră aproape că merge mână în mână cu consumul total de petrol la nivel mondial care este de 60%.

Aşadar, transportul sustenabil şi energia verde joacă un rol vital în lumea de astăzi şi credem, totodată, că importanţa lor va crește din ce în ce mai mult în viitor, iar vehiculele mai ecologice care funcționează cu electricitate în loc de combustibil și au emisii zero de carbon vor intra treptat în viețile noastre.

Care sunt principalele diferențe tehnice dintre tramvaiele Bozankaya și celelalte vehicule?

Principala diferență dintre tramvaiul din Timișoara și celelalte mijloace de transport deja existente este că acesta funcționează pe baterii și poate atinge până la 70 de kilometri fără să fie conectat la suspensia catenară. Datorită acestei caracteristici, consumă mai puțină energie decât tramvaiele existente.

Această opțiune este atractivă pentru centrele istorice ale oricărui oraș, pentru ca vizibilitatea imobilelor de epocă să nu mai fie obturată de cabluri electrice. În plus față de aceste caracteristici, tramvaiele Bozankaya au și capacitatea de a continua să funcționeze în cazul oricăror scurtcircuite în liniile de energie.

Viitorul transportului și vehiculele fără șoferi

Ce șanse sunt ca tehnologiile vehiculelor autonome fără șoferi sa se dezvolte și cum pot transforma ele viitorul transporturilor în lume?

Tehnologiile vehiculelor autonome fără șofer fac parte din viitorul nostru. Industria mobilității electrice va trece printr-o mare transformare, mai ales datorită tehnologiilor bazate pe inteligența artificială. Suntem mult mai aproape decât înainte de a ajunge la un tip de transport care este prietenos cu mediul înconjurător care nu va permite erorile umane, iar riscul de accident este aproape de zero.

Știm că infrastructura juridică în acest sens continuă în UE. Care vor fi reglementările cu privire la responsabilitățile în cazul producerii de accidente nu este clar prezentat în acest moment, însă trebuie clarificat în viitor.

Dezvoltarea unei benzi dedicate acestor vehicule, pentru urgențe, este necesară. Ar trebui să fie evaluat dacă va exista o comunicare între vehicul și drum. Dacă vehiculele autonome se vor deplasa în trafic normal – este extrem de important să se determine dacă acest lucru se va întâmpla pe o bandă specială. Un management inteligent al energiei are un rol vital.

Vehiculele trebuie să comunice cu rețele inteligente (așa-numitele smart grids) și să se încarce în momentele convenabile. Putem prezice că acele cartele folosite acum de pasageri în transportul public vor fi scoase din uz în viitorul apropiat, smartphone-urile fiind utilizate în schimb.

Cu aplicații care vor fi instalate pe aceste telefoane, numărul de pasageri la smart stop-uri și posibile rute de călătorie vor fi calculate și direcționate către cea mai adecvată linie dedicată vehiculului.

Un mediu de tip cloud și Inteligența Artificială sunt necesare pentru susținerea acestei întregi structuri, iar această structură, despre care am vorbit grosso modo, se încadrează în conceptul de Smart City.

IMPORTANT! Preluarea textelor (integrală sau parțială) și/sau fotografiilor din acest articol se poate face numai cu acordul scris al autorului, fiind proprietate intelectuală. Acesta este un site cu caracter informativ. Dacă doriți să eliminăm o postare sau să facem modificări, vă rugăm să ne contactați. Nu intenționăm încălcarea dreptului de autor. Pentru preluare, contactați-ne pe mail.

Pe aceeasi tema

Back to top button