,,Epoca de Aur” a PNRR se stinge înainte de vreme
Așa cum am previzionat, viziunea și programul PNRR încep să scârțâie și există riscul unui eșec de proporții. În acest sens, proporțiile eșecului vor fi dictate de rezonabilitatea la un moment dat a politicului.
Cu siguranță că viitoarele alegeri vor avea ca tema de dezbatere: ”Cine este vinovat pentru eșecul PNRR?”.
Iată și de ce!
Așa cum subliniam și in alte articole, bugetul PNRR este constituit din:
- Granturi – în valoare de aproximativ 15 miliarde de euro. Aceste granturi reprezintă ele în sine, in fapt am puteam spune, o formă de împrumut întrucât contribuția României la Bugetul European a crescut pe măsura valorii acestor Granturi.
Problema acestor granturi este că, chiar dacă nu cheltuim cei 15 miliarde de euro, creșterea contribuției se va plăti în continuare fiind asumată intrinsec;
- Împrumuturi – împrumuturi cu dobândă redusă. În cadrul PNRR partea de aproximativ 15 miliarde de euro este acordată în funcție de performanța economiei. Astfel, economia care se contractă astăzi atrage după sine, ca și consecințe, o valoare mai mică a împrumuturilor care poate fi contractată.
În acest context, când aflăm despre declarația premierului Ciucă (detalii aici). din cuprinsul articolului ,,Ciucă: Nu avem timp pentru renegocierea PNRR, ar însemna pierdere de timp și resurse. Vom face ajustări”, deducem că:
- O renegociere a Planului Național de Redresare și Reziliență nu poate însemna decât pierdere de timp și de resurse;
- Vor fi înlocuite acele proiecte care nu pot fi terminate la timp;
- Practic, angajamentul de a implementa PNRR se reduce la a realiza întreaga absorbție de fonduri financiare aferentă granturilor, și din împrumuturi cât se va putea… în nici un caz 100%.
Din aceasta declarație observăm, așa cum precizam și în cadrul altor articole, ca se conștientizează astăzi ,,bălăriile”, ,,exuberanța puerilă” și lipsa de temeinicie a Planului Național de Redresare și Reziliență.
PNRR Reloaded, nici timp, nici resurse?
Spunem acest lucru pentru că din declarația premierului Ciucă înțelegem de fapt că nu avem ce renegocia pentru ca PNRR –ul este atât de departe de o formă rezonabilă și constructivă, încât nu merita să se mai piardă timp și resurse cu o nouă formă a acestuia.
Până la urmă, deși croit în altă formulă de guvernare, acest PNRR dacă nu a fost întocmit bine de prima dată, când aveam și timp și resurse, cum am putea să îl refacem a doua oară când nu mai avem nici timp, nici resurse?
Remarcăm, totuși, că această ,,lumină” nu vine de la noi ci din exterior. Nici în al XII –lea ceas, noi nu putem înțelege să scriem și să prezentăm un program / o strategie într-un mod coerent, pe o tema dată și fără să implicăm dorința de imagine politică în fața unui electorat care, mințit fiind, va fi condus probabil spre eterna concluzie: ”Noi am vrut, dar nu s-a putut…alții sunt de vină!”.
Politicul își vâră coadă printr-un PNRR în picaj
Nu este adevărat! Se putea! Așa cum și alții au fost în stare să o facă și numai voi politicul, de ieri și de azi, nu ați putut să o faceți! Voi, factorii decizionali sunteți de vină!
Mergem mai departe și aflăm că Lista de proiecte, chipurile, negociată și aprobată, NU VA RĂMÂNE ÎN PICIOARE.
Realitatea este că nu am fost și nu o să fim în stare să ne atingem propriile noastre jaloane/ ținte introduse în PNRR de noi și nu de Comisia Europeană!.
O SĂ AJUNGEM SĂ CERȘIM CÂȚIVA EURO, dincolo de un PNRR inapt, făcându-ne din noua preș în fața Europei din cauza propriei noastre prostii. Trebuie să înțelegem că dacă nu ne atingem propriile noastre ținte și jaloane introduse ,,dibaci” și cu ,,hărnicie” de către unii, întregul PNRR pică! Pică pentru că așa a fost stabilit de la început, nu pentru că are cineva ceva cu noi.
Mai mult decât atât, pentru a putea crește valoarea împrumuturilor din PNRR, PENTRU A FI SI MAI SOLVABILI, am impus o limitare la nivel de buget alocat pensiilor.
Pai, suntem deci în situația în care ne-am plafonat pensiile pentru nimic!. Niciodată nu o să putem poza ca fiind isteți.
Pe final aflăm că, de fapt, nu se mai mizează pe împrumuturi pentru că PNRR, în forma sa actuală, este ,,praf”, ci se va conta pe granturi și numai datorita faptului că am crescut participația la bugetul European.
Așadar pe ,,PNRR” se vor întoarce niște bani înapoi la noi ca urmare a faptului ca am crescut contribuția și nu ca urmare a unui PNRR aflat deja în moarte clinică.
Ne lăudăm cu hârtii
Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor, se mândrește că atrage fonduri europene nerambursabile în ultimul timp. Uită să spună că, de fapt, atrage sume nesemnificative de bani, sume aferente serviciilor de proiectare, deci pentru ,,hârtii” și nu pe implementarea execuției unor investiții.
Suntem așadar copleșiți de un număr foarte mare de investiții la nivel de ,,hârtii”, investiții care nu vor avea finanțare asigurată.
În același timp, în baza unei transparente care ar trebui să existe, suntem curioși dacă se va prezenta lista investițiilor care sunt tăiate din PNRR, și cine își va asuma politic eliminarea acestor investiții. Probabil că acest lucru nu se va întâmpla și va urma o nouă etapă de minciuni din partea factorilor decidenți către noi, publicul larg.
În fapt, este lesne de înțeles cine este vinovat și cine a greșit, în mod repetat… la fiecare 4 ani.
De final, prezentăm o declarație a ministrului Boloș care, într-un stil specific lui Caragiale explică, fără să se creadă, ca din dragoste pentru români la un moment dat politicul a amanetat bunăstarea românilor.
În cadrul articolului –
,,Boloș: În jaloanele din PNRR pentru pensii sunt elemente de reformă sensibile, cu impact mare în societate. Este necesară o regândire”, ministrul Marcel Boloș declara:
„În decizia de aprobare a PNRR sunt elemente de reformă destul de sensibile care privesc sistemul de pensii. Deci, jaloanele sunt cu impact destul de mare în societate” sursa aici.
Sursa FOTO: pixabay.com