Dezvoltarea neechilibrată și lipsa de echitate în raport cu misiunea statului român
Pe site-ul Grupul pentru Promovarea Infrastructurii am promovat în perioada februarie – martie 202 o serie de articole în care scoteam în evidență dezvoltarea dezechilibrată și lipsa de echitate a infrastructurii rutiere majore, infrastructura care generează dezvoltare economică, conform rațiunii de stat.
Să nu uităm că infrastructura de transport este definită de experți în domeniu ca fiind ,,motorul economiei”.
Așa cum demonstram încă de acum 4-5 luni, decidenții nu au întreprins până în prezent pași reali, tangibili pentru realizarea unei dezvoltări echilibrate și echitabile a întregii Românii.
Trenduri printre decidenți în domeniul infrastructurii rutiere – dezvoltare regională/regionalizare
La polul opus, aceștia par mai mult interesați de o dezvoltare regională, urmată de o trecere la regionalizare, ceea ce ar determina ”ca bogații să devină mai bogați și săracii mai săraci!”
Prezentăm situația mai în detaliu:
În articolele din perioada februarie-martie 2021 precizam că Ardealul a fost cel mai mult promovat la nivel de investiții, într-un mod în care a fost provocat un dezechilibru în dezvoltarea națională.
Ministerul Transporturilor, de-a lungul timpului, ratându-și misiunea de a dezvolta echilibrat și echitabil rețeaua de transport. Cităm din misiunea asumată de Ministerul Transporturilor: ,, Echitate: costurile și beneficiile sistemului de transport trebuie distribuite în mod egal între cetățeni, domenii de activitate și arii geografice “
Ce se întampla astăzi, la 5 luni după seria de articole menționate mai sus:
Conform ziarului Adevărul (detalii aici) aflăm că :
,,Cluj-Napoca este oraşul cu cea mai rapidă creştere economică dintre marile oraşe ale Uniunii Europene. Informaţia a fost publicată de experţii Băncii Mondiale, în baza unor date culese de Eurostat, care monitorizează toate marile oraşe din Uniunea Europeană.”
,,Însă nu numai Clujul a crescut spectaculos în tot acest timp. Potrivit sursei citate, în ultimii 20 de ani s-au dezvoltat enorm şi oraşe precum Bucureşti şi Oradea”
Așadar observăm că Ardealul este cel mai dezvoltat. Fruntea este Clujul! Dar cu titlu de exemplu: Cu Vasluiul ce se întâmplă?
Credeți că actuali guvernanți vor înceta alocarea majorității fondurilor către Ardeal?
Raspunsul este: cu certitudine că actualii guvernanți vor continua alocarea fondurilor pentru infrastructura rutieră majoră către regiunii care deja au infrastructură rutieră, dar o vor face în două etape:
Cele două etape sunt:
- Etapa 1 denumită și: ,,Domne’ deja am lansat proceduri de achiziție pe ce documentații tehnice mature aveam”. Problema este că tot guvernanții au decis ce documentație tehnică era matură și ce documenție tehnică nu era imatură. Astfel, conform etapei 1 se va proceda la:
Lansarea unei multitudini de proceduri de achiziție al căror scop este definit de următoarea întrebare: Unde avem noi astăzi cele mai multe autostrăzi în exploatare și autostrăzi în implementare? Răspunsul este simplu: În Ardeal, În zonele CLUJ, Oradea… Dovada o regăsim pe site-ul CNAIR (https://cestrin.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=210f9dcdbeaf48349e3ed19e92ee2f19
Această hartă a infrastructurii rutiere se traduce astfel:
- Cu roșu sunt autostrăzile executate;
- Cu albastru închis sunt autostrăzile în faza de licitație execuție;
- Cu kaki sunt autostrăzile în execuție.
Cu mov sunt prezentate autostrăzile care se afla în faza de pregătire.
Am spune noi, se pregătesc mult….și bine, căci se pare că se doresc documentații și mai ,,mature” pentru aceste autostrăzi, deși autostrăzile din Transilvania au fost și sunt implementate în baza unor proiecte realizate chiar și la nivel de an 2006!
După ce se elaborează aceste proiecte ,,mature”, dacă mai există surse de finanțare, se trece la etapa licitației. Această etapă este deasemenea îndelungată…1-2 ani, apoi se execută în 5-7 ani.
Așadar autostrăzile cu mov se vor finaliza cel mai probabil în 10-15 ani, cu unelele excepții prezentate în alte articole.
Guvernanții trebuie să introducă niște ,,artificii” administrative
Etapa a 2-a, denumită și ,, Implementarea netransparentă a investițiilor în infrastructura rutieră din Ardeal și ”distrugerea” conceptului de plan Național prin termenul de Regionalizare”
Pentru că:
- Misiunea Ministerului Transporturilor pare că este deja ratată la nivelul dezvoltării echilibrate și echitabile a teritoriului național;
- Pentru că există deja angajamente în fața Uniunii Europene, cum că Fondurile Europene se vor aloca pe principiul dezvoltării durabile, echilibrate și echitabile (în fond cetățeanul european de la Vaslui trebuie să dispună de același drept de acces la infrastructura rutieră ca și cetățeanul european de la Cluj, principiul primordial fiind cel al evitării enclavizării)
Guvernanții trebuie să introduca niște ,,artificii” administrative pentru a distrage atenția de la principiile de mai sus. Noi am identificat doar 3 artificii probabile, acestea sunt:
Regionalizarea
Această regionalizare este motivată pe o emoție din rândul populației, bântuită de o fantomă a comunismului, apus de 30 de ani!
Scopul teoretic al regionalizării este acela de a evita dezvoltarea neechilibrată și inechitabilă! Dar am văzut cu toții că această misiune a Guverului, precum și angajamentul României în fața Comisiei Europene, privind dezvoltarea națională echilibrată și echitabilă, nu mai poate fi urmărită!
În acest context, astăzi se întâmplă astfel (detalii aici):
Cităm:
,,Ministerul Investițiilor și Fondurilor Europene a anunțat că, potrivit stadiului actual al organizării viitoarelor fonduri structurale 2021-2027, ar urma să existe opt Programe Operaționale Regionale, pe fiecare dintre cele opt regiuni de dezvoltare.”
2. Implementarea netransparentă a investițiilor majore din infrastructura rutieră
Desi nimeni nu se asteapta, DA, se implementează investiții majore regionale într-un mod netransparent, dar cel mai important, dintr-o finanțare acordată la nivel național de către Comisia Europeană.
Prezentam aici doar 2 exemple certe:
- Drumul Expres Arad Oradea – Acest drum expres nu îl regăsim în Harta Transparență a CNAIR, deși se finanțează de către compania națională de drumuri;
- Varianta de Ocolire Sibiu Sud – Această variantă de ocolire, de asemenea, nu o regăsim în Harta Transparență a CNAIR, deși se finanțează de către CNAIR.
3.Înființarea CNIR
Urmează să fie înființată o o nouă companie, cu o activitate (cel puțin în prima parte) paralelă cu CNAIR. Probabil că acest CNIR se va ocupa de proiectele de infrastructură majoră care fie au finanțare prin PNRR sau prin Fonduri Europene Nerambursabile.
Această CNIR probabil că va fi o ,,doamna de casă” pentru diverși poli politici majori din anumite regiuni ale României. ,
Această companie va fi bineînteles politizată, deși se transmit mesaje publice că NU, dar avem precedente deja create de coaliția de guvernământ, prezentate ”live și în prime time”, ca celebra: ”am găsit Poșta Română roșie și am lăsat-o galbenă”.
Mai putem adăuga politizarea prefecților și o multitudine de scandaluri prezentate în presă.
Mai jos prezentăm extrase din articolele din perioada februarie – martie 2021
Despre dezvoltarea neechilibrată și fără echitate în raport cu misiunea statului – transportul rutier.
Extras din articol (articolul se regaseste in integralitate la https://grupinfrastructura.ro/despre-dezvoltarea-neechilibrata-si-fara-echitate-in-raport-cu-misiunea-statului-transportul-rutier/ ) – 23 februarie 2021
Citam:
,,Misiunea Ministerului Transporturilor, așa cum este enunțată în Versiunea Preliminară a Planului Strategic al Ministerului, accentuează următoarele puncte:
- Eficiența economică: un sistem de transport care generează beneficii mai mari decât costurile;
- Echitate: costurile și beneficiile sistemului de transport trebuie distribuite în mod egal între cetățeni, domenii de activitate și arii geografice “
- Moldova e un partener al Guvernului cu drepturi nedepline (articolul se regaseste in integralitate la https://grupinfrastructura.ro/moldova-e-un-partener-al-guvernului-cu-drepturi-nedepline/ ) – 11 martie 2021
,,Această frenezie este stimulată, metodic, prin dorința de promovare a proiectelor regionale, în detrimentul proiectelor naționale. Acest fapt sucombă din context noțiunea de Românie, ca entitate statală, definită de Constituție.”
,,Moldova, un partener ,,dus de nas” într-un mod ingrat, coercitiv”
,,Acest partener al guvernării se află însă în situația în care pare a fi ,,dus de nas” într-un mod ingrat, coercitiv și prin aplaudarea celor care vor altceva decât ce este bine pentru regiune.”
,,Dacă vom reuşi să impunem şi Via Carpathia, autostrada N-S pentru care Alianţa Vestului militează, Timişoara poate deveni unul dintre cele mai importante centre logistice din Estul Europei, singurul punct din România cu acces facil la trei coridoare majore de transport europene”, susţine Dan Diaconu, viceprimarul Timişoarei”, pe pagina sa de Facebook
- Este oare Moldova luată în seamă în PNRR? Se are în vedere faptul că în Moldova sunt aproximativ 20 de km de autostradă din cei 900 de km la nivel național? Se pare că NU! (articolul se regaseste in integralitate la https://grupinfrastructura.ro/moldova-e-un-partener-al-guvernului-cu-drepturi-nedepline/ ) – 19 martie 2021
,,Ludovic Orban sprijină realizarea unui drum expres între Autostrada Transilvania și Autostrada Sebeș-Turda – sursa aici”.
Aceste declarații ale Domnului Orban, asupra cărora ne-am aplecat, au născut următoarele întrebari:
- Domnul Orban dorește să le mulțumească unora prin autostrăzi?
- Domnul Orban propune și se și impune, pe cale de consecință? Sau îi întrebăm pe cei de la Ministerul Transportului sau măcar pe niște ingineri de drumuri?
- PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ (PNRR) se va elabora/ s-a elaborat prin astfel de declarații?
- Domnul Orban uită faptul că și dânsul a fost Ministru al Transportului?”
,,În acest sens întrebăm: Încă un drum expres în zona cu cea mai mare densitate de autostrăzi REALIZATE este echitabilă? Poate fi echitabilă?…”