Ce este un proiect matur? Care e stadiul de maturitatea al proiectelor propuse a fi promovate prin programul PNRR?
Un proiect matur pentru investiții în transporturi este un proiect care are indicatorii tehnico-economici aprobați prin HG.
Din acel moment el trece în stadiul de obiectiv de investiții și se pot aloca resurse bugetare pentru exproprieri în baza unor HG-uri succesive, conform graficului de eșalonare al execuției.
Atingerea acestui stadiu de maturitate oficial înseamnă că pentru proiect s-a finalizat Studiul de Fezabilitate, cu toate componentele prevăzute în HG 907/2016, s-au obținut avizele și acordurile prevăzute în Certificatul de Urbanism, pentru faza SF.
Maturitatea maximă a unui proiect este atinsă dacă pentru acesta s-au elaborat deja Proiectul Tehnic și detaliile de execuție, iar toate avizele și acordurile, inclusiv autorizația de construire sunt obținute.
Autorizația de construire pentru proiectele de infrastructură majoră e valabilă până la finalizarea lucrărilor
Dacă obiectivul de investiții aprobat prin HG nu se promovează în termenul de valabilitate al avizelor și acordurilor, mai ales al Certificatului de Urbanism care se emite pentru 2 ani, cu posibilitatea da a fi prelungit cu încă maxim un an și nu s-a obținut autorizația de construire, proiectul devine neaplicabil, fiind necesară reluarea procedurii de obținere a avizelor și acordurilor în baza unui nou Certificat de Urbanism.
Procedură extrem de greoaie, birocratică
Procedură extrem de greoaie, birocratică ceea ce poate transforma un proiect matur într-un proiect care trebuie actualizat/completat.
Orice întârziere mai mare de 3 ani conduce la reluarea întregului ciclu de obținere al avizelor și acordurilor, în baza unui nou Certificat de Urbanism și bineînțeles punerea de acord cu normele în vigoare la data reactualizării/completării documentației.
De aceea, este extrem de important ca imediat după obținerea HG de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiție să se aloce bani pentru obiectiv în anii următori, indiferent de forma de finanțare a lucrărilor de execuție, pentru elaborarea documentației de obținere a autorizației de construire și începerea lucrărilor minimale.
Lista proiectelor propuse prin PNRR, doar câteva pot fi proiecte mature
După procedura de expropriere, poate începe mutarea și protejarea instalațiilor, se notifică emitenții de avize/acorduri că lucrarea a început și proiectul rămâne matur, aplicabil cu modificări doar în ceea ce privește documentația de achiziție, caietul de sarcini putând prevedea și respectarea de către ofertanți a tuturor normelor în vigoare la data semnării contractului.
Dacă ne uităm pe lista proiectelor propuse pentru implementare prin PNRR, pentru infrastructura de transport rutier, rezultă că sunt doar câteva care se aproprie de statutul de proiect matur, având un stadiu avansat al documentației de proiectare, dar majoritatea nu au nici măcar certificatele de urbanism, primul document care trebuie obținut.
Unele au doar contracte de proiectare semnate, iar pentru unele nici măcar procedura de achiziție a serviciilor de proiectare derulată.
Nu se poate vorbi despre maturitate la un proiect pentru care nu s-au contractat serviciile de proiectare
Este interesant de văzut ce procedură/criterii de apreciere a maturității proiectelor stabilește Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, la o analiză sumară rezultă că majoritatea proiectelor de pe lista propusă nu au șanse de a ajunge la un stadiu de maturitate formal (cu HG de indicatori tehnico-economici aprobat) în mai puțin de un an, pentru a permite și derularea procedurilor de achiziție și semnarea contractelor de proiectare și execuție a lucrărilor până la sfârșitul anului 2022, condiție expresă pentru proiectele incluse în programul PNRR.