Îmbunătățirea siguranței rutiere – Strategia ”Viziunea 0 (zero) victime” din accidentele rutiere
Nu poți avea soluții la probleme nerezolvate de 20 de ani prin aceiași oamenii care le-au gestionat în acest interval.
Iar PNRR este un document neplauzibil, dacă este să analizăm domeniul siguranței pu sub lupa rațiunii în acest plan.
Cităm din PNRR:
,,În prezent, este necesară revizuirea obiectivului de siguranță rutieră în vederea implementării „viziunii 0” în domeniul siguranței rutiere, precum și a măsurilor aferente prevăzute în MPGT.”
Viziunea 0 victime este de fapt un model de strategie adoptat de țările vest-europene, în vederea corelării măsurilor de siguranță rutieră la un singur scop, respectiv o țintă care urmarește să nu mai existe victime din accidente rutiere.
Este însă vorba de acele țării care, prin strategiile de îmbunătățire a siguranței rutiere adoptate până la momentul deciziei implementării Strategiei Viziunea 0, aveau deja un număr mic de incidente rutiere și de victime din accidente rutiere.
Așadar, noi ne propunem prin PNRR:
- Să trecem din poziția cea mai de jos din clasamentul țărilor europene și să ajungem instant pe primele locuri.Suntem foarte, foarte optimiști! Le recomandăm decidenților să propună mai multe etape până la a adopta direct ,,Viziunea 0”, PENTRU CĂ ALTFEL NU SUNTEM CREDIBILI.
- Noi circulăm pe contrasens pe autostradă, dar adoptăm Viziunea 0 prin PNRR, viziune rezonabil inclusă în strategiile țărilor care au un avans imens. Strategii nostri vin și ne spun: Dar ce, noi nu putem? Răspunsul este simplu: astăzi clar nu și nici mâine.
VIDEO – Mașină filmată pe contrasens, pe Autostrada Transilvania – Poliția s-a autosesizat
VIDEO. Mașini filmate în timp ce merg pe contrasens pe Autostrada Soarelui. Polițiștii încearcă să-i identifice pe șoferi
- Să îmbunătățim siguranța rutieră prin abordarea unei Strategii Viziunea Zero, cu toate că o astfel de strategie coerentă nu a fost definită niciodată de instituțiile din cadrul MT ca CNAIR sau ARR. Astfel ne asumăm abordarea unei Strategii Viziune Zero Victime, chiar dacă nu am reușit vreodată să abordăm orice altă strategie coerentă de îmbunătățire a siguranței rutiere.
Strategia CNAIR pe siguranta rutieră în 2020 (sursa: Misiunea, direcțiile strategice și obiectivele generale ale CNAIR SA | Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (cnadnr.ro) )
Viziunea ZERO victime din accidente rutiere comportă cel puțin două aspecte:
- Această viziune ZERO poate fi adoptată după ce, în mod constant, anterior momentului adoptării Viziunii ZERO, alte strategii au fost abordate și îndeplinite, inclusiv cu atingerea rezultatelor scontate – adică reducerea a numărului de accidente rutiere și de victime;
- Această Viziune ZERO necesită alocarea de resurse financiare semnificative. În acest sens, a pleca de pe ultimul loc din Europa la siguranță rutiera și a adopta Viziunea Zero înseamnă:
- Rezolvarea întregii rețele de Drumuri naționale , rețea de Drumuri preponderent cu o bandă pe sens. Această rețea de 17.000 de km traversează în proporție de 40% – 50% intravilanul localităților, respectiv avem 7.650 de km de drumuri naționale în intravilan. Concluzie: Drumurile cu o bandă pe sens sunt recunoscute, la nivel european, cu risc mare de producere a accidentelor rutiere, deci Viziunea ZERO este imposibila de realizat de azi și până în 2026. Trecând peste aceastea, ar trebui să intervenim pe 7.650 de km, în zona de intravilan pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, până în 2026 cu soluții coerente;
- Nu există strategii anterioare privind Siguranța rutieră. Nu numai că nu avem resursele și timpul necesar, dar nu am abordat niciodată o strategie clară și bine definită în acest sens. Cum am putea să facem azi acest lucru? Așa de brusc și cu aceiași oameni care nu au putut dezvolta o astfel de strategie de îmbunătățire a siguranței rutiere.
Având în vedere cele prezentate mai sus este necesar să prezentăm și de unde am pornit spre această Viziune Zero.
Strategia Anului 2020, care este exstinsă până în 2023, se reduce de fapt la un singur cuvânt. Acel cuvânt este PARAPETE.
Se mai specifică în Strategia CNAIR și de indicatoare rutiere si semnalizarea rutieră. Montarea de indicatoare rutiere noi nu înseamă îmbunătățirea siguranței rutiere. Această problemă a indicatoarelor și a marcajelor intervine mai ales în contextul lucrărilor de întreținere și nu reprezintă o strategie de îmbunătățire a siguranței rutiere.
O strategie privind îmbunătățirea siguranței rutiere înseamnă adoptarea de măsuri dincolo de ceea ce, în mod usual, se realizează la un moment dat. Înseamnă să aduci și ceva în plus.
Strategia Anului 2020 este o strategie care ridică lucrările de întreținere și mentenanță normale la rang de Strategie. Considerăm că această abordare este un eșec.
În plus, există în această strategie și aspecte definite, cel puțin, altfel decât în viziunea europeană a siguranței rutiere. Exemplificăm mai jos:
- Montarea de parapete pe un drum nu reprezintă, în sine, o măsură de prevenție. Aceste măsuri de prevenție, de obicei, sunt incluse în Proiectul Drumului, cu scopul reducerii numărului de accidente. Montarea de parapet, ulterior proiectării reprezintă de fapt o măsură de intervenție, pentru că acești parapeți se montează acolo unde deja s-au produs accidente, pentru a reduce numarul și consecințele acestora. În acest fel, iată că avem o strategie care se bazează doar pe intervenție. Lipsa abordării concrete, în mod clar si coerent, a prevenției transformă această strategie strict într-o metodologie de abordare a unor măsuri de intervenție, respectiv ulterior producerii accidentelor rutiere și nu înainte de producerea lor;
- Așadar, Prevenția este conexată cu momentul elaborării proiectului, iar acest lucru presupune mai mult decât parapete și indicatoare rutiere.
”Este normală întârzierea aprobării acestui PNRR”. Această afirmația are în vedere doar aspecte tehnice și strategii asumate declarativ prin PNRR. În acest PNRR răzbate o dorință foarte mare de a face totul, la cel mai înalt nivel, de a sări peste etape absolut necesare.
Dar din păcate fără luarea în considerare a unui feedback tehnic corespunzător care să ne aducă de la dorința de a face totul la cel mai înalt nivel, la a face concret ce se poate, bineînțeles, printr-o strategie care să se dovedească și implementabila.
Alte proiecte/obiective pentru anul 2020 ale CNAIR iprezentate în Strategia 2020
- REALIZAREA DE CAMPANII DE SIGURANȚĂ RUTIERĂ
- OBIECTIVUL ANULUI 2020 ESTE ACELA DE A DEMARA CEL PUȚIN 2 PROIECTE PILOT DE SIGURANȚĂ RUTIERĂ:
– demararea proiectului pilot privind „Drumurile Partituri – Respectarea vitezei, încântarea sufletului”
Obiectivul acestui proiect va consta în transformarea unor melodii celebre (ex: Ciocârlia și Drumurile noastre) în partituri din marcaje rutier.Proiectul va necesita colaborarea cu o Universitate de muzică din România
– demararea proiectului pilot privind „Roboțelul Ghid de Avertizare”
Obiectivul acestui proiect va consta în achiziția de roboței de ghidare în zona sectoarelor periculoase din punct de vedere al siguranței rutiere.
- IMPLEMENTAREA DE PROIECTE DE SIGURANȚĂ RUTIERĂ CU FINANȚARE EXTERNĂ
- derularea proiectului Măsuri de îmbunătățire a siguranței traficului prin amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată cu finanțare POIM
- „Implementare măsuri specifice de creștere a gradului de siguranță rutieră (eliminarea punctelor periculoase) prin semnalizare orizontală și verticală, reamenajări de intersecții, iluminat cu led, etc – Asistența Tehnică ”
- demararea proiectului cu Banca Europeană de Investiții privind finanțarea de proiecte de siguranță rutieră.
Pe scurt:
- Se vor realiza niște campanii de siguranță rutieră privind sensibilizarea participanților la trafic în ceea ce privește respectarea regulilor de circulație;
- Ca să îi sensibilizăm și mai mult pe participanții la trafic implementăm proiectul „Drumurile Partituri – Respectarea vitezei, încântarea sufletului”;
- Măsuri de îmbunătățire a siguranței traficului prin amenajarea trecerilor la nivel cu calea ferată cu finanțare POIM – în Strategia Viziunea Zero nu există soluția de amenajare la nivel a trecerilor cu calea ferată cel putin pentru drumurile naționale principale. Soluția este de intersecții denivelate cu calea ferată;
- Eliminarea punctelor periculoase pe drumuri nu se poate face doar prin semnalizarea orizontală – verticală și tratarea unor intersecții;
- Demararea proiectului cu Banca Europeană de Investiții privind finanțarea de proiecte de siguranță rutieră. Intrebarea care se pune este: Ce fel de proiecte de siguranță rutieră? Dacă există o strategie, ar trebui să știm ce proiecte de siguranță a circulației se vor trata. Unde este planificarea conform strategiei?
Încheiem în stilul spiritului PNRR: Este ultima variantă, dar mai lucrăm și la alta.
FOTO Main: Europa FM