PNRR – Tranziția spre ”verde” prin autostrăzi, un concept care pare a necesita o redefinire
În accepțiunea PNRR, tranziția spre zona verde a autostrăzilor se bazează în principal pe următoarele beneficii:
- reducerea poluării din zonele locuite prin preluarea pe autostrăzi a traficului de tranzit. De multe ori această reducere a poluării este considerată ca fiind locală. În realitate parcursul vehicule*km crește odată cu preluarea traficului de tranzit de către autostradă;
- perdelele forestiere au ca scop principal aspecte care nu țin de reducerea poluării, ci de diminuarea unor fenomene meteorologice.
Se uită însă un aspect important
Tranziția spre verde înseamnă, fără doar și poate, reducerea amprentei de carbon la momentul la care aceste autostrăzi se află în stadiul de execuție. Atât prin construcția propriu–zisă, cât și prin: utilajele folosite, transportul materialelor și transportul în șantier al materialelor folosite.
Având în vedere volumele foarte mari de lucrări de executat și cantitățile de materiale puse în operă, cu siguranță că reducerea amprentei de carbon la momentul execuției se poate diminua foarte mult, iar introducerea pe viitor a acestor considerente în etapa de execuție a autostrăzilor presupune cu siguranță o tranziție spre zona eco-verde, pe întreg lanțul de implementare a unei lucrări.
Dacă ne luăm după lungimile de sute și mii de km de autostradă care urmează a fi executate, amploarea beneficiilor va crește foarte mult la nivelul scăderii amprentei de carbon.
Așadar, o autostradă poate presupune și beneficii și o tranziție spre ”verde” după implementare. Dar cu siguranță dezideratul de reducere a amprentei de carbon la etapa de execuția a autostrăzilor și o certitudine a scăderii emisiilor de carbon pe parcursul execuției lucrărilor. Mai mult decât atât, această reformă poate fi cuantificată în beneficii certe și comensurabile.
Pe parcursul tranziției spre zona verde, există mai mulți pași care trebuie realizați
Cu titlu exemplificativ, lasând această posibilă abordare pe mâna experților care elaborează PNRR, precizăm că reducerea amprentei de carbon a autostrăzilor care urmează a fi executate se poate face prin:
- utilizarea materialelor de construcție rezultate dintr-un un proces de fabricare ce poate să demonstreze reducerea emisiilor de carbon;
- aducerea în șantier a materialelor de constructie să se realizeze preponderent cu moduri de transport nepoluante sau mai puțin poluante, față de cel rutier;
- utilajele utilizate la realizarea autostrăzilor să aibă o normă de poluare minim impusă;
- soluțiile tehnice să include și alte materiale de construcție recuperate sau reutilizabile, precum cele ale deșeurilor de furnal (zgura), etc.
Având în vedere faptul că premierul a vorbit, în cadrul adunării parlamentare din data de 26 mai 2021, de reforme la pachet cu investitiile, toate aspectele prezentate mai sus pot fi incluse în cadrul unor reforme care să aibă în vedere ca beneficiu reducerea amprentei de carbon la execuție a autostrăzilor.
Un efect colateral constă în faptul că aceaste reforme pot funcționa foarte bine pe traseul modurilor de transport nepoluante/mai puțin poluante, mai ales acolo unde aceste moduri se regăsesc în proximitatea viitoarelor autostrăzi care urmează a fi implementate.
Astfel, venim cu o Reforma pentru Tranziția spre zona verde, pe care o putem sprijini prin:
- impunerea utilizării materialor de construcție rezultate dintr-un proces de fabricație care presupune emisii reduse de carbon. Se pot sprijini în diferite moduri acești producători de la nivel național;
- creearea de infrastructuri cu lungimii medii și/sau reduse pentru modurile de transport nepoluante, corelate cu noduri de interoperabilitate cu rutierul, astfel încât reforma tranziției spre ”verde” să fie sprijinită prin existența unei infrastructuri care să permită implementarea ei;
- încurajarea viitorilor antreprenori pentru utilizarea de utilaje nepoluante/mai puțin poluante la execuția lucrărilor.
Concluzii
Considerăm că o tranziție spre verde la nivelul autostrăzilor nu se poate face doar în baza beneficiilor de după implementare, pentru că în fond autostrăzile dezvoltă un mod de transport semnificativ poluant, ci doar în baza reducerii amprentei de carbon la execuția obiectivelor.
Reducerea poluării la nivel modului de transport rutier se poate face prin acțiuni care să sprijine utilizatorii, prin diferite facilități, să-și schimbe autovehiculul cu unul nou nepoluant/ mai puțin poluant.
Alternativa de a trece traficul de marfă/ pasageri de pe modul de transport rutier pe cel feroviar electric se poate avea în vedere doar în momentul în care timpii de parcurs pe modul de transport feroviar ar fi mai mici decât cei de pe modul de transport rutier.
Astăzi, această alternativă practic nu există, inclusiv pentru că nu există noduri de interoperabilitate rutier – cale ferată. Această perspectivă/ deziderat trebuie avut în vedere prin PNRR, la nivelul investițiilor mature și a celor care pot fi implementate până în 2026.
FOTO: Realitatea.net